Za nami siedemnasta edycja konkursu Young Design dla młodych projektantów, organizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. To kontynuacja wieloletniej tradycji wspierania polskiej sztuki użytkowej. Ideą konkursu jest wyłonienie z młodego pokolenia projektantów, osób o największym potencjale rynkowym oraz umożliwienie im nawiązania profesjonalnej współpracy z polskimi producentami. Kuratorem tegorocznego Konkursu była Jadwiga Husarska-Sobina, utalentowana projektantka i przedsiębiorczyni, szefowa Husarska Design.
Tegoroczna edycja pod hasłem „Odpowiedzialność” nawiązywała do zrównoważonego projektowania i poszukiwania rozwiązań dla lepszej przyszłości, pomagających tworzyć produkty przyjazne dla środowiska. Młodzi projektanci musieli sprostać coraz trudniejszym wyzwaniom, które stawia przed nami radykalnie zmieniający się świat. Wszystkie zwycięskie prace są innowacyjne, odnoszą się do idei cyrkularności i zrównoważonego projektowania.
W piątek, 26 kwietnia podczas uroczystej gali organizowanej w siedzibie Instytutu poznaliśmy zwycięzców konkursu.
To już siedemnasta edycja Konkursu Young Design, który pokazał nam, jak bardzo kreatywni i innowacyjni potrafią być młodzi ludzie. Jesteśmy zaszczyceni, że możemy przyczynić się do rozwoju branży wzorniczej, promując i wspierając młode talenty. Troska o środowisko naturalne i podążanie za zmianami stawia przed młodym pokoleniem wyzwania ale też otwiera nowe możliwości – mówiła podczas wydarzenia Prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego Agnieszka Wasilewska.
Nagrodę główną – Stypendium im. Prof. Wandy Telakowskiej w wysokości 20 000 zł, ufundowane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, otrzymała studiująca na Wydziale Form Przemysłowych naszej Akademii, Karolina Szpakowska, autorka projektu „Gelanteria”.
Pomysłodawczyni pokazała niezwykły projekt biodegradowalnych akcesoriów do butiku odzieżowego, stworzonych z bioplastiku. Komplet składa się z wizytówek i metek, instalacji na okno wystawowe oraz kompletu kopertówek. Projekt ma na celu zaprezentować możliwości tworzywa, jakim jest bioplastik i pokazać, że nie musi to być substytut tanich sztucznych materiałów jednorazowego użytku, podnosząc jego rangę do kategorii produktu luksusowego. Innowacyjne tworzywo powstało w efekcie wielu prób i testów przeprowadzonych na recepturach, w których skład wchodziły: żelatyna, tapioka, pektyna, gliceryna oraz woda. Projekt jest próbą nawiązania dialogu między markami premium a produktami fast fashion, które są wyrzucane po kilku użyciach.
Dodatkową nagrodą, przyznaną zwyciężczyni przez Kuratorkę konkursu, Jadwigę Husarską Sobinę, jest zaproszenie na staż w firmie Husarska – Design Studio
Nagrodę specjalną ufundowaną przez Ministra Nauki, cyfrowe pióro wraz z cyfrowym notesem, otrzymała Weronika Karska za projekt „Melu”, służący do przygotowania jogurtu, stanowiący jednocześnie zachętę do ograniczenia zużycia plastikowych opakowań przez samodzielne przygotowywanie produktów spożywczych w domu. Wykonany z ceramiki nieszkliwionej, uszczelnionej za pomocą mleka, według jednej z najstarszych technik zdobienia ceramiki rozpowszechnionej na terenach Europy Wschodniej, pozwala na zaoszczędzenie energii elektrycznej związanej z dwukrotnym wypałem. Po czasie użytkowania, produkt może zostać przetworzony na tzw. szamot i ponownie dodany do gliny, utrzymując w ten sposób swoją cyrkularność.
Warto nadmienić, że wśród finalistów konkursu były także:
Marta Pieróg z projektem „Wyprawa w Tatry – Projekt edukacyjnej gry planszowej na temat Tatr”, przedstawiła projekt edukacyjnej gry planszowej na temat odpowiedzialnego zachowania się w Tatrach.
Autorka chce w ten sposób podnieść świadomość o skutkach nierozważnego wędrowania po górach i zaśmiecania ich przez turystów. Podstawą gry jest podatna na modyfikacje plansza. Gracze na początku każdej rozgrywki tworzą abstrakcyjną formę góry, na której szczyt będą się wspinać. Głównym elementem rozgrywki są karty akcji – szczęścia, wyzwania i quiz. Podstawą konstrukcyjną i motywem przewodnim projektu jest trójkąt równoboczny. Swoją formą przypomina ostre, skaliste zbocza tatrzańskich grani.
Magdalena Wójcik, która przedstawiła projekt „Replay sustainable tennis store” dotyczący problemu powstawania odpadów w środowisku tenisowym. W ramach projektu powstała koncepcja sklepu tenisowego, w którego wnętrzu wykorzystane zostały materiały z recyklingu. Celem projektu było nie tylko stworzenie estetycznej przestrzeni, lecz również̇rozwój świadomości ekologicznej społeczeństwa. Sklep zachęca do podejmowania rozsądnych decyzji zakupowych poprzez sprzedaż̇ zrównoważonych produktów, np. odzieży sportowej wykonanej z przetworzonego poliestru czy z zużytych strun tenisowych. Daje także możliwość pozostawienia zużytego sprzętu, opakowań i odzieży tenisowej, które następnie zostają̨przekazane do ponownego przetworzenia, co zachowuje materiały w obiegu cyrkularnym.
Prace laureatów oraz reszty finalistów będzie można zobaczyć na otwartej właśnie wystawie pokonkursowej, która potrwa do końca maja.
Patroni Honorowi: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Minister Nauki, Akademia Sztuk
Pięknych w Gdańsku, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Akademia
Sztuk Pięknych w Warszawie, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Uniwersytet Artystyczny im.
Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
Partnerzy Konkursu: Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., Polska Fundacja Narodowa, Stowarzyszenie
Projektowe SPFP, Operator ARP Sp. z o.o., Świętokrzyska Grupa Przemysłowa Industria S.A.
Partnerzy Medialni: Rzeczpospolita, Magazif, Sztuka Architektury, Sztuka Wnętrza,
Architektura&Biznes, dlastudenta.pl, Urzadzamy.pl, Architektura Murator
Partner Wydarzenia: Śliwka Nałęczowska
Producent Wystawy: Husarska Design
Fot. Danuta Matloch/MKiDN, Michał Radochoński