Zaznacz stronę

mgr Anna Duczmalewska

Ambicją Akademii jest, aby dała osobom studiującym oraz pracującym możliwość tworzenia sztuki dostępnej, a nie tylko jej wtórnego udostępniania.

Dostępność dotyczy wszystkich osób studenckich, doktoranckich i pracujących w Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Adaptacja procesu kształcenia – pytania i odpowiedzi

Adaptacja formy kształcenia polega na racjonalnym usprawnieniu procesu studiowania. Zachowujemy ten sam poziom merytoryczny, który obowiązuje pozostałe osoby, przy zastosowaniu adaptacji.

Kto może skorzystać z adaptacji procesu kształcenia?

  • Osoby z niepełnosprawnością odbywające kształcenie w Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
  • Osoby ze szczególnymi potrzebami wynikającymi ze stanu zdrowia odbywające kształcenie w Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Czym są adaptacje i dlaczego nie należy ich mylić z ułatwieniami?

Należy przez to rozumieć konieczne i odpowiednie zmiany i dostosowania, nienakładające nieproporcjonalnego lub nadmiernego obciążenia, jeżeli jest to potrzebne w sytuacji indywidualnej, w celu zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami oraz osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości udziału w kształceniu i prowadzeniu działalności naukowej na zasadzie równości z innymi osobami. 

 W jaki sposób ubiegać się o adaptację?

Umów się na indywidualne spotkanie do Pełnomocniczki Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnością – wspólnie określimy formy wsparcia i ustalimy plan. Jeżeli posiadasz orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, dokumentację medyczną lub inną – weź ją ze sobą na spotkanie.

Z jakiej formy wsparcia mogę skorzystać?

Formy wsparcia określa Załącznik nr 1 do Regulamin wsparcia osób o szczególnych potrzebach, w tym osób z niepełnosprawnościami, odbywającymi kształcenie w Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.

Nie jest to katalog zamknięty. W adaptacji procesu kształcenia najważniejsze jest indywidualne podejście do każdej osoby.

 

Zadania Pełnomocniczki

Zgodnie z Ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym oraz Ustawą o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Uczelnia ma obowiązek zapewnić osobom studenckim/doktoranckim/pracowniczym z niepełnosprawnościami pełny udział w procesie kształcenia oraz w życiu akademickim. Działania Pełnomocniczki dotyczą jednak wszystkich osób, również tych którzy mają jedynie przejściowe trudności ze zdrowiem czy kondycją psychiczną.

Powyższe działania realizuje m.in. poprzez:

  • indywidualne spotkania, na których określa się potrzeby konkretnego studenta czy pracownika
  • wystawianie rekomendacji dot. indywidualnej adaptacji procesu kształcenia
  • prowadzenie szkoleń, warsztatów i konsultacji
  • konsultowanie projektów studenckich/doktoranckich/badawczych dotyczących dostępności we wszystkich jej obszarach
  • reagowanie na bieżące potrzeby i sytuacje.

 

Także kandydaci na studia z niepełnosprawnościami/o szczególnych potrzebach ze względu na stan zdrowia, mogą skonsultować się z Pełnomocniczką Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami, celem omówienia adaptacji form kształcenia lub procesu rekrutacji.