Archiwum ASP
Informacje
Archiwum jest jednostką o charakterze naukowo-badawczym, której głównym celem jest gromadzenie, przechowywanie i opracowywanie materiałów archiwalnych dotyczących działalności Akademii, udostępnianie zbiorów w celach naukowych oraz publikacja dokumentów. Archiwum współpracuje ze wszystkimi jednostkami uczelni, sprawując nadzór nad bieżącym zasobem akt.
Początki działalności archiwum wiążą się z 1873 rokiem i faktem usamodzielnienia się Szkoły Sztuk Pięknych za dyrektury Jana Matejki. Akta z wcześniejszego okresu znajdują się w Archiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Na podstawie akt prowadzono studia nad życiem i twórczością pedagogów i studentów ASP, grup artystycznych, rozwojem szkolnictwa artystycznego.
Do najcenniejszych i najczęściej wykorzystywanych materiałów nalezą:
- Księgi Świadectw,
- rodowody i karty wpisowe studentów,
- protokoły z posiedzeń Senatu ASP i Rad Wydziałów,
- programy i plany nauczania,
- statuty regulaminy,
- sprawozdania roczne i wieloletnie,
- akta osobowe byłych pracowników.
Archiwum uczestniczy również w działalności wystawienniczej, wydawniczej i popularyzatorskiej.