Nasze absolwentki Agnieszka Bujas, Dominika Kijowska i Aleksandra Kwaśniewska (Wydział Form Przemysłowych) oraz Paula Paleta (Wydział Grafiki) zostały laureatkami międzynarodowego przeglądu Graduation Projects 2024. Gratulujemy!
Najlepsze prace dyplomowe absolwentów uczelni projektowych z Polski, Czech, Słowacji i Węgier już wkrótce zaprezentowane zostaną w Cieszynie. Tradycyjnie na początku marca otwarta zostanie wystawa laureatów przeglądu Graduation Projects, która zagości w Zamku Cieszyn do 27 kwietnia. Jej wernisaż odbędzie się w piątek, 7 marca o godz. 17.00.
Na wystawę prezentującą prace dyplomowe absolwentów uczelni projektowych z państw Grupy Wyszehradzkiej zakwalifikowało się w sumie 30 prac – po połowie w kategorii 2d i 3d, a więc z zakresu szeroko rozumianej grafiki użytkowej oraz wzornictwa przemysłowego w tym projektów interaktywnych, ubioru, szkła i ceramiki. Wśród laureatów przeglądu znaleźli się absolwenci z Gdańska, Budapesztu, Uścia nad Łabą, Poznania, Koszyc, Zlina, Warszawy, Pragi, Krakowa, Katowic, Bratysławy, Zwolenia, Brna, Liberca i Wrocławia. Wybór nie był łatwy, gdyż w sumie do ubiegłorocznej edycji zgłoszonych zostało 380 prac.
Wystawa najlepszych prac absolwentów uczelni projektowych z Polski, Czech, Słowacji i Węgier dostępna będzie w Zamku Cieszyn od 7 marca do 27 kwietnia.
Agnieszka Bujas – dyplom magisterski: Opieka domowa nad noworodkiem i matką w czasie połogu
promotorka: prof. Czesława Frejlich
Przedmiotem projektu jest mobilne stanowisko pracy położnej, obejmujące torbę patronażową wraz z wagą niemowlęcą. Torba pozwala na lepszą organizację przenoszonych narzędzi i zabezpiecza je przed uszkodzeniem, z kolei mały wymiar wagi ułatwia jej transport w specjalnej kieszeni. Dzięki aluminiowej konstrukcji stelaża położna może w sytuacji braku dostępu do płaskiej powierzchni stabilnie umieścić urządzenie pomiarowe na torbie. Przeprowadzając badanie w ten sposób, uniknie konieczności kładzenia wagi na podłodze i będzie mogła przyjąć wygodniejszą dla siebie pozycję. Integralną częścią projektu jest aplikacja, która wspiera planowanie wizyt, monitorowanie zdrowia dziecka oraz prowadzenie obserwacji samopoczucia rodziców. Rozwiązanie usprawnia pracę położnej, a zarazem gwarantuje dostęp do pewnego źródła informacji o przebiegu wizyt i stanie zdrowia noworodka.

Dominika Kijowska – dyplom magisterski: Ceramika w kontekście ochrony środowiska
promotorka: dr. hab Anna Szwaja
Projekt został zainspirowany wynikami researchu na temat marnowania żywności. Skierowany jest do osób świadomych tego problemu i zmotywowanych do zmian w codziennym życiu. Stanowi alternatywne i ekologiczne rozwiązanie stojące w opozycji do współczesnej lodówki, ponieważ m.in. może działać bez prądu. Autorka dostrzegła, że ceramika nieszkliwiona, dzięki swoim naturalnym właściwościom, może stanowić dobry kierunek rozwoju projektu. Za pomocą ankiety sprawdziła, jakie jest społeczne podejście do problemu marnowania żywności, a także przeprowadziła szereg doświadczeń, by sprawdzić, czy ceramika jest odpowiednia do przechowywania żywności. Projekt wykorzystuje zjawisko kapilarne, chłodzenie wyparne i higroskopijność. Rozwiązanie końcowe stanowią cztery zestawy, z których każdy składa się z pokrywki, podstawki i pojemnika.

Aleksandra Kwaśniewska – dyplom magisterski: Pikawa. Zestaw haptycznych pomocy dydaktycznych dla dzieci z dysfunkcjami wzroku
promotorka: prof. Czesława Frejlich
„Pikawa” to zestaw haptycznych pomocy dydaktycznych skierowany do uczniów szkół podstawowych z dysfunkcjami wzroku, mający na celu wsparcie nauki o układzie krwionośnym i anatomii człowieka. Stanowi odpowiedź autorki na to, jak wiele dostępnych na rynku pomocy jest niedostosowanych do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących. Finalne rozwiązanie opiera się na trzystopniowym schemacie: posłuchaj – poznaj – zrozum. „Pikawa” składa się z osłuchiwacza, materiałowej tablicy z człowiekiem, banku narządów oraz toru obiegu krwi. Każdy element został wykonany z dostępnych i przystępnych cenowo materiałów. Zestaw pozwala uczniom krok po kroku odkrywać, jak działa układ krwionośny, i lepiej zrozumieć jego kluczową rolę w organizmie człowieka. Jest przystosowany do użytku zarówno przez uczniów z niepełnosprawnością wzrokową, jak i tych bez niej.

Paula Paleta – dyplom magisterski: Projekt gry planszowej dla dzieci w wieku przedszkolnym
promotorka: dr hab. prof Aleksandra Toborowicz
Założeniem pracy jest zaprojektowanie edukacyjnej gry planszowej skierowanej do dzieci w wieku przedszkolnym, która łączy elementy gier pamięciowych oraz logicznych przy zachowaniu wysokiej jakości estetycznej. Projekt ma na celu wsparcie rozwoju umiejętności językowych z naciskiem na naukę polskiego alfabetu (w tym znaków diakrytycznych) oraz zapoznanie dzieci z różnymi systemami zapisu, takimi jak alfabet Braille’a czy kod Morse’a. Systemy te zostały przedstawione jako graficzne reprezentacje, bez konieczności posługiwania się dotykiem czy dźwiękiem. W skład gry wchodzą: pudełko z wieczkiem, instrukcja, worek na żetony oraz dziewięć zestawów żetonów z ilustracjami liter, z których każdy różni się stylem, techniką wykonania oraz wizualnym przekazem. Żetony zostały wykonane z tektury introligatorskiej, oklejone z obu stron zadrukowanym arkuszem papieru oraz zabezpieczone folią.
