Paweł Krzywdziak zdobywcą Grand Prix 12. Triennale Grafiki Polskiej, Marlena Biczak zaś laureatką Nagrody Rektora ASP w Katowicach. Triennale jest najbardziej prestiżową polską imprezą graficzną o charakterze konkursowym, rozpoznawalną i śledzoną także przez zagraniczne środowiska graficzne. W tegorocznej edycji tego wydarzenia zaprezentowane zostały prace polskiego środowiska graficznego powstałe w latach 2021-2024. Z ponad 600 nadesłanych prac do Wystawy Głównej jury wybrało 78 prac 63 artystów oraz zdecydowało o przyznaniu nagród ufundowanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Śląskiego, Prezydenta Miasta Katowice, rektorów polskich akademii sztuk pięknych oraz prywatnych sponsorów.
Praca “Niska okazała się również dokładność wykonania” (druk, instalacja graficzna, miedzioryt, wideo) przyniosła Pawłowi Krzywdziakowi Grand Prix — I Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Czego wymaga wykonanie perfekcyjnej odbitki? Paweł Krzywdziak odsłania żmudny proces dopieszczania pracy w tradycyjnej technice miedziorytu, liczne potknięcia i nieudane próby po drodze. Odznacza się przy tym humorem i samoświadomością, umiejętnością zrobienia kroku wstecz i spojrzenia na tę dziwną niszę grafiki warsztatowej tak, jak może się ona jawić osobom z zewnątrz. W pewnym sensie długa pogoń za perfekcją w polu grafiki nie różni się tak bardzo od prób pobicia rekordu świata w rozbijaniu czołem orzechów włoskich. Ale jak udowadnia Krzywdziak – to, co niedorzeczne, bywa również piękne – przeczytał uzasadnienie decyzji jury jej członek oraz krytyk sztuki Piotr Policht.
Marlena Biczak za pracę pt. “Doświadczenie, etap 1, proces przywoływania” (druk, mezzotinta) otrzymała nagrodę Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
Ponadto, do Wystawy Głównej 12 Triennale Grafiki Polskiej zostały również zakwalifikowane także prace artystów związanych z Wydziałem Grafiki, są to:
- Marlena Biczak, “Doświadczenie, etap 2, proces mierzenia się”,
- Marlena Biczak, “Doświadczenie, etap 3, proces uwolnienia”,
- Ireneusz Borowski, “Peace walls (ISRAEL/PALESTINE)”,
- Henryk Ożóg, “Artefakty — Rury”,
- Marcin Surzycki, “Regnum Novum”,
- Krzysztof Świętek, “REPROBUS UBER HUND”,
- Krzysztof Tomalski, “Gorąca planeta II”.
Celem Triennale jest rozwijanie inwencji, twórczej kreatywności i aktywności absolwentów wyższych uczelni artystycznych oraz profesjonalnych twórców wykorzystujących graficzny warsztat w swojej twórczości artystycznej. Robimy to poprzez stworzenie płaszczyzny do konfrontacji postaw twórczych oraz poprzez analizę aktualnych nurtów i tendencji w tej dyscyplinie sztuk wizualnych. Prezentujemy i promujemy różnorodne możliwości warsztatowej sztuki graficznej, poczynając od tradycyjnych technik metalowych, litografii, linorytu, serigrafii, poprzez techniki mieszane, aż po techniki cyfrowe, a także intermedia i działania interdyscyplinarne. Konkurs pozwala na pełne spektrum artykulacji w tym obszarze oraz poznanie nowych zjawisk poprzez wspieranie młodych adeptów sztuk wizualnych w kształtowaniu własnej osobowości artystycznej.
Wystawa Główna, prezentowana w Muzeum Śląskim (Łaźnia) stanowiąca jeden z punktów programu obchodów Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024 czynna będzie do 2 marca 2025 roku. Towarzyszyć jej będą liczne wydarzenia dodatkowe, mające na celu przybliżenie mieszkańcom piękna Śląska i magii warsztatu graficznego, tajników powstawania odbitek oraz trudnego kunsztu tworzenia ich matryc.
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej Triennale Grafiki Polskiej (link do strony) oraz obserwowania profilu TGP w mediach społecznościowych (link do profilu na Facebooku).
Info:
Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach,
Muzeum Śląskie w Katowicach,
Portal Slazag.pl
Portal silesiakultura.pl
Dziennik Zachodni