Zaznacz stronę

Letni czas nie oznacza, że ustały działania wystawowe w galeriach Akademii Sztuk Pięknych. Już w najbliższą sobotę zapraszamy do Galerii Wydziału Malarstwa na spotkanie z artystami przygotowującymi niezwykły projekt. Otwarcie już w najbliższą sobotę.

Lipiec przy Placu Matejki 13 to, eksperymentalna wystawa „krzyżującego się” autorstwa i kuratorstwa artystów Piotra Bujaka i Dominika Stanisławskiego, której wspólnym mianownikiem jest nawiązanie do frazy „O Chlebie i Wodzie”. Sama prezentacja jest wynikiem prowadzonych niezależnie przez obydwu twórców prac artystyczno-badawczych, dotyczących aktualnych relacji antropologii i Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Skupiając się wprost i bez przesadnych udziwnień na chlebie i wodzie jako kluczowych i bezpośrednich przedmiotach swojej uwagi, zarówno Stanisławski, jak i Bujak, poruszają zagadnienia związane z podstawowymi procesami życiowymi w kontekście indywidualnego oraz kolektywnego bezpieczeństwa. Szczególnie podkreślona jest w tym projekcie kwestia szeroko rozumianej dostępności i dystrybucji zasobów w odniesieniu do dynamiki przemian w późno-kapitalistycznej rzeczywistości społeczno-ekonomiczno-politycznej.

Otwarcie wystaw: 13 lipca 2024 (sobota), godz. 18:00
Wystawy czynne w dniach: 16, 18, 19, 21 lipca 2024 w godzinach 17:00 – 18:30

Artyści:

Piotr Bujak
Polski artysta interdyscyplinarny urodziny w Będzinie w 1982. Absolwent Akademi Sztuk Pięknych w Krakowie (2009) i San Franciso Art Institute (2012). Doktoryzował się na Tama Art University w Tokio w 2022. Obecnie związany z Tokyo University of the Arts, School of Global Arts, Yoshitaka Mouri Lab jako kadra badawcza w ramach grantu podoktorskiego dla wybitnych młodych naukowców przyznawanego przez Japońską Fundację Promocji Nauki. Zainteresowany przede wszystkim międzykulturowymi badaniami porównawczymi dotyczącymi tożsamości, mediów, polityczności i dziedzictwa kulturowego, łączącymi praktykę artystyczną z eksperymentalna antropologia i współczesna krytyka społeczna. W swojej pracy artystyczno-naukowej stosuje głównie strategie DIY, Quick and Dirty, Low Budget oraz Hit & Run, w oparciu o zinterpretowane założenia konceptualizmu, minimalizmu, późnej awangardy i arte povera.

Dominik Stanisławski
Artysta wizualny, doktor sztuk pięknych, ur. w 1979 w Łodzi. Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Pracuje jako adiunkt w Katedrze Interdyscyplinarnej na macierzystym wydziale. Studiował także filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Opiekun oraz kurator działający przy Galerii Wydziału Malarstwa krakowskiej ASP. Członek rady programowej Somaesthetics and the Arts Center. Współpracuje z Fundacją Imago Mundi, realizującej szeroko zakrojone programy badawcze przy zaangażowaniu narzędzi sztuki współczesnej. Członek krakowskiego kolektywu O.W.L. Współpracuje z działającą przy Goethe Institut Kraka galerią Kuns(z)t. Regularnie realizuje projekty w niemieckiej Norymberdze. W jego praktyce artystycznej szczególne miejsce znajdują działania z pogranicza analogowych i cyfrowych mediów rejestrujących i przetwarzających obraz, a centralną osią poszukiwań pozostaje kategoria wypadku (kraksy) w kontekście rozpędzonej postinternetowej rzeczywistości.