Już we wtorek, 22 października, rusza w Krakowie 31. Międzynarodowy Festiwal Filmowy ETIUDA&ANIMA. Czwartą już dekadę istnienia festiwalu organizatorzy rozpoczynają, zmieniając zarówno termin (z dotychczasowego, listopadowego na październikowy), jak i miejsce: większość wydarzeń zbliżającej się edycji odbędzie się w auli krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Impreza zagości również w kinach Agrafka, Paradox, w Studio Multilab Krakowskiego Parku Technologicznego oraz w Aptece Designu.
3 x konkurs
Spośród prawie 3 tysięcy nadesłanych zgłoszeń, do sekcji konkursowych zakwalifikowano łącznie 110 filmów. Będzie je można zobaczyć w trzech konkursach: najlepsze krótkometrażowe filmy fabularne i dokumentalne ze szkół filmowych całego świata przedstawi konkurs ETIUDA, w międzynarodowym konkursie ANIMA zobaczymy najciekawsze animacje profesjonalne, studenckie i niezależne, a w konkursie ANIMA.PL zmierzą się rodzime, krótkometrażowe filmy animowane. Pokazy konkursowe odbędą się w salach kinowych oraz na VOD.
Wybitni goście
W trakcie tegorocznej edycji festiwalu będzie można osobiście spotkać wspaniałych artystów. Trzykrotnie nominowany do Oscara reżyser i producent Peter Lord, założyciel legendarnej, brytyjskiej wytwórni Aardman, z której pochodzą tak kultowe postaci jak Wallace i Gromit czy Baranek Shaun, poprowadzi masterclass pt. Tworzenie magii animacji poklatkowej i zaprezentuje swój pełnometrażowy film Piraci!. Zdobywczyni Złotego Niedźwiedzia festiwalu Berlinale, Kryształu Annecy oraz nominacji do Oscara, czeska animatorka Michaela Pavlátová wyróżniona zostanie doroczną nagrodą dla wybitnego artysty i pedagoga, a więc filmowca łączącego pracę twórczą z działalnością pedagogiczną. Artystka przedstawi retrospektywę swoich animacji, a także dokonania filmowe swych uczniów.
W ramach cyklu Autoportrety twórców animacji swój warsztat animatorski i metody pracy twórczej zaprezentują Szwedka Niki Lindroth von Bahr, nagrodzona m.in. kryształem dla najlepszej animacji krótkometrażowej festiwalu Annecy 2017, a także niemiecki twórca Volker Schlecht, którego ostatni film animowany The Waiting odwiedził zarówno Berlinale jak i Cannes. Artyści przedstawią także swoje wystawy: Volker zaprezentuje szkice i rysunki powstałe przy okazji produkcji filmów, natomiast Niki niezwykle kunsztowne makiety, przedstawiające jej zwierzęco-ludzkich bohaterów oraz otaczające ich, precyzyjne scenografie.
Najnowsze animacje pełnometrażowe
Jak zawsze, w trakcie festiwalu będzie można zobaczyć najnowsze, pełnometrażowe filmy animowane, nieobecne jeszcze w polskiej dystrybucji kinowej. Festiwal rozpocznie pokaz tegorocznego łotewskiego kandydata do Oscara – animacji Flow Gintsa Zilbalodisa. To film opowiadający o potrzebie współpracy w grupie przypadkiem połączonych ze sobą bohaterów: w świecie zalanym przez wielką powódź, na pokładzie łodzi dryfują wspólnie kot, ptak, lemur, labrador, i… kapibara.
Niebieski pelikan opowiada o trzech młodych Węgrach, którzy w latach 90. przy użyciu niebieskiego atramentu fałszują międzynarodowe bilety kolejowe, dając całemu pokoleniu możliwość podróżowania i poznawania świata.
Zmiany Adama to historia osobliwego piętnastolatka, którego ciało przemienia się pod wpływem kpin i negatywnych komentarzy otaczających go osób. Bohater musi nauczyć się godzić wiele aspektów nastoletniego życia, które bywa trudne, ale i piękne.
Rock Bottom z kolei w formie długiego, onirycznego teledysku, przedstawia poruszającą historię miłosną młodej pary artystów, a jednocześnie stanowi uniwersalną opowieść o wielkiej sile sztuki i muzyki, opartą na życiu brytyjskiego muzyka Roberta Wyatta, znanego z takich zespołów jak Soft Machine, The Wilde Flowers czy ze współpracy z Jimim Hendrixem. Za produkcję współodpowiedzialne było gdańskie studio GS Animation.
Europa w krótkim metrażu
W ramach stałego cyklu prezentacji europejskich dokonań filmowych będziemy mogli w tym roku obejrzeć pokaz najlepszych animacji z festiwalu Trickfilm w Stuttgarcie, a tradycyjną festiwalową dziesiątkę przygotował w tym roku festiwal ANIMEST z Bukaresztu, dzięki czemu będzie można poznać 10 najlepszych animacji rumuńskich w wyborze dyrektora festiwalu, Mihaia Mitricy.
VR, AI, AUDIO i EKO
Rozbudowany blok wydarzeń branżowych pod szyldem Creative Lab E&A obejmować będzie serię warsztatów, seminariów, spotkań i wystaw. W strefie wirtualnej rzeczywistości będzie można zanurzyć się w życie mieszkańców krakowskiego Kazimierza zmagającego się z natłokiem turystów (Untershlak – Solids autorstwa duetu Memorymorph),powalczyć z cyfrowym przebodźcowaniem (Mind’s Mirage: The Spectrum of Thought Aleksandry Rodobolskiej-Dudek) czy poznać historię mieszkańców kamienicy czynszowej (The Tenement House Wioli Sowy). Prezentowany będzie także wielokrotnie nagradzany projekt Z Rynku Głównego Brazylijczyka Pedro Harresa, którego autor poprowadzi też masterclass opisujący specyfikę tworzenia animacji dla interaktywnej rzeczywistości wirtualnej. Wątpliwości związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w procesie twórczym poruszy Grzegorz Wacławek w ramach seminarium Koniec indywidualności: Jak AI homogenizuje sztukę i animację?
Niezwykle ciekawe seminarium Immersyjna rzeczywistość: droga ku leczeniu poprzez sztukę i technologię poprowadzi projektantka gier i wirtualnej rzeczywistości, a równocześnie psycholożka Iwona Pomianowska, a będzie ono dotyczyć wykorzystania wirtualnej rzeczywistości w procesach leczenia i terapii. Festiwal nie zapomina o osobach nieuprzywilejowanych: już w 2010 roku organizował pierwsze w Krakowie pokazy filmów z audiodeskrypcją i kontynuuje tę działalność do dziś. Dzięki pokazom pod hasłem Obrazy słowem malowane osoby niedowidzące będą mogły zapoznać się z filmami nagrodzonymi podczas poprzedniej edycji ETIUDY&ANIMY.
Zielona ETIUDA&ANIMA, sekcja poświęcona tematyce ekologicznej, zaprezentuje w tym roku film FREM: wyjątkowy, eksperymentalny dokument Viery Čákanyovej, będący futurystycznym portretem jednego z najpiękniejszych i najbardziej ekstremalnych krajobrazów na świecie – Wyspy Króla Jerzego u wybrzeży Antarktydy.
Festiwalowi goście poprowadzą także kilka atrakcyjnych warsztatów: warsztat krytyki animacji (uznana krytyk animacji Nancy Denney-Phelps), scenariuszowy (Alicja Witkowska, Magdalena Wleklik), kolor korekcji (współpracowniczka Wima Wendersa Kinga Górak) oraz animacji przedmiotowej (Niki Lindroth von Bahr). A ponadto: promocje książek na temat animacji, Talent Market dla studentów i absolwentów uczelni artystycznych i filmowych, strefa Case studies prezentująca kolejne etapy powstawania filmów oraz strefa Work in progress poświęcona najciekawszym projektom będącym w fazie realizacji.
Szczegółowy program festiwalu dostępny jest na stronie: www.etiudaandanima.pl/program